keskiviikko 22. lokakuuta 2014

Kirpparisiili

Niilo kävi tänään puntarissa ja painoa jo 870g :)

Se heräilee tuossa klo 20-21 välillä ja touhottelee omia juttujaan koko yön. Välillä käy ottamassa mökissä tirsat. Tarkemman kuvan saa sitten kun saan sen kameran.

Kova poika puksuttamaan ja sähisemään :D

Ostin tänään kirpparilta eka pehmosiilin ;)


Hulluus se on pienikin hulluus...

Hoitoessuni, sopii hyvin aiheeseen peikkokuosilla!


Äsken kävin sanomassa Niilolle hyvää huomenta (yötä) pahalla päällä tais olla...


Mököttäjä :D

tiistai 21. lokakuuta 2014

Kesämuistoja



Tänään päätin jättää Niilon punnituksen väliin. 

Mummo kävi Niiloa kattomassa, niin en viittiny toistamiseen pientä häiritä. Kohta on ruoka-aika ja 
veden vaihto.

Koska Niilo on loppujen lopuksi aika tylsä kaveri ;)(kunnes saan uuden kameran!), niin pieni kesämuistelo on paikallaan :D


Ensikohtaamisia Herbertan kanssa <3
Suloisuudet
Rento meininki
Pikkuinen
Möhky Marbertta

Kolmessa koossa
Röhnöttää
Kova nälkä
Matkalla "baariin"
Herbertan pesupäivä
Suloinen Herbertta <3
Mini :D

Ps. Vaikka ovatkin noin julmetun suloisia, haisevat kyllä aika tavalla! Sen olen todennut :D haisu on kuin navetassa.







maanantai 20. lokakuuta 2014

Lyhytelokuva Niilon yöstä

Eilen huomasin punnistuksen yhteydessä, että Niilon nokka vuotaa kirkasta eritettä. Tai no vuotaa ja vuotaa, yksi tippa tuli :D aivastelua myös jonkin verran. Nenän vuotamiseen syynä voi olla mm. stressi, lämpötilan muutos, kuiva ilma, allergia tai nenäloinen. Pesämatskut nyt kuitenkin aion vaihtaa pölyämättömiin vaihtoehtoihin.

Täytyy seurailla tilannetta. Tokihan en ole niin paljon siilin elämää vielä päässyt seuraamaan että tietäisin mikä hengitysääni on normaali ja mikä ei. Tuntuu olevan niin monenlaista ääntä, puhinaa, tuhinaa, suhinaa ja sähinää, että vaatii vielä opiskelua...

Eniveis poika on virkeä, kuten alla olevasta ilmee :D ja koska kamera kuvaa vain muutaman sekunnin pätkiä, tein pätkistä "lyhytelokuvan"...


Tietoisku:




Lähde:



Punnitus: painoa 856g, hyvin nousee paino

Niilo alkoi vaahdottaa kesken punnituksen
Ja naamaa en sitten näytä :D
En aukase
Hieno pesäonkalo












sunnuntai 19. lokakuuta 2014

Aina ei onnistu...


Kuvaukset oli menny ihan pieleen :/ kamera kuvannut vain muutaman sekunnin pätkiä! Hankin ens viikolla uuden kameran!

Niilolle oli ruoka maistunut paremmin kuin viime yönä :) Ruokana on liotettuja koiran nappuloita Eagle n. 40g ja kissanmakkaraa. Täytyy varoa, että en ylisyötä... Tuossa kissanmakkarassa on kyllä silakkaa, onkohan se huono juttu, kun aiheuttaa sinkin puutetta :O
"Kissan säilykeruokaan voi alkaa lisätä liotettua kissan tai koiran kuivamuonaa. Valikoimia on monia, mutta kalaa sisältäviä ruokia on vältettävä. On huomattu, että ne aiheuttavat sinkin puutetta, joka johtaa piikkien pehmenemiseen ja irtoamiseen. 
Siilille on hyvä tarjota maksaa sisältäviä säilykeruokia. Ne sisältävät sinkkiä. Silloin tällöin lisäksi voi antaa kypsää jauhelihaa tai kalaa, sekä keitettyä kananmunaa. Kuivamuona- ja säilykeruokia kannattaa vaihdella aika ajoin, jotta taataan monipuolinen vitamiinien, mineraalien ja hivenaineiden saanti." 
 Lähde: Siili kiikarissa



Kakkaa riittää..



Tein häkkiin yhteen nurkkaan pissapaikan, kun siellä näyttää käyvän. Paakkuuntuvaa kissahiekkaa ja Mörttiröpöä. Saa nähä toimiiko. Kyseinen hiekka pölisee hieman liikaa, joten paakkuuntuva puupelletti saattaisi olla toimiva vaihtoehto.


Punnistus: Paino 828g eli 26g noussut :)

Niilo edestä
Ja Niilo takaa


lauantai 18. lokakuuta 2014

Niilon elämää vintillä

Niilo on touhottanut ja kolistellut koko yön. Ens yöksi olen viritellyt kameran, että näkee mitä se siellä touhottaa.

Nyt ymmärrän miksi pesä pitää tunkea täyteen heinää ja lehtiä. Niilo oli tehny sinne yön aikana hienon heinämyttyvuoteen :D eli vetänyt tavallaan pesäksi heinät ympärilleen, jolloin pesä ei ollut enää kattoa myöten täynnä vaan tiivistynyt.

Kova poika kakkaamaan ja totesinkin heti, että häkin pohjalla kannattaa todellakin olla VAIN Mörttiröpöä näin siivoaminen on helpompaa!

En malttanut päivän aikana olla käymättä vintissä Niiloa kurkistamassa, sain sähinää vastineeksi :) Kiukkuinen myös, kun otin punnitukseen mutta ihan säyseä sitten kuitenkin <3

Punnittiin, laitettiin ruoka ja jätettiin rauhaan. Paino noussut eilisestä 4g :) painoi 802g eli ei ole kaiketi stressannut uuteen paikkaan siirtymisestä. Ja voin sanoa, että piikit on TODELLA terävät!








Rescuesiili Niilo

Niilo muuttaa meille


Niilo muutti meille tänään! Niilo eli alunperin Nibbler haettiin Heidin huomasta Tapaninkylästä. Niilo painaa nyt 798g, joten lihotuskuuria jatketaan.

Tapasimme vierailun aikana myös ihan ihka-aidon sisäsiilin ja sen ruokailutottumukset eivät olleet häävit...matoja, toukkia ja torakoita...tuo viimeinen kuva on hiiren poikasesta...

Lemmikkisiilin asumus

Kuvassa lemmikkisiili


Jauhomatoja

Madoista kehittyy näitä

Torakoita

Hiiren poikanen eli hiiren pinkki


Kotimatka Niilon kanssa meni hyvin. Hän paineli pesämökkiin, heti häkkiin laiton jälkeen. Ei oo vielä ulos tullu. Kauhea petaminen siellä käy, joten oletan paikan olevana mieluinen. Nenänpää näkyi äsken hieman, kun haisteli mitä on illalliseksi :D Kuvaa en tälle illalle onnistunut nappaamaan.

Pöpi pääsi myös hieman "tutustumaan"... Vinkuu oven takana, raapii ovea jne...kattelee mua hieman syyttävästii ja lokkaantuneesti...




Klo 0:00 kävin tarkastamassa tilanteen ja Niilo oli käynyt syömässä, kakalla ja sotkemassa. Mulle vaan puuskutti ja puhisi. Eli kaikki hyvin :)